Systemy transportu międzyoperacyjnego stanowią część linii do malowania proszkowego, której zadaniem jest transport detali między urządzeniami technologicznymi. Pomimo, że nie mają znaczenia czysto technologicznego, zalicza się je do jednych z najważniejszych elementów linii malarskich. Od właściwie dobranego systemu transportu zależą takie parametry jak wydajność linii, jakość powłoki malarskiej czy maksymalne wymiary detali, które mogą zostać pomalowane na danej linii. Dobór systemu transportu międzyoperacyjnego jest ściśle powiązany z urządzeniami technologicznymi danej linii, takimi jak: urządzenia do przygotowania powierzchni przed malowaniem, kabin malarskich i systemów aplikacji fary proszkowej czy pieców do wygrzewania farby.
Zachęcamy do szerszego zapoznania się z tematyką systemów transportu międzyoperacyjnego pod tym linkiem.
W ramach systemów transportu między operacyjnego wyróżniamy:
Systemy transportu wózkowego (podłogowego) – W systemie tym detale umieszczane są ręcznie w danym urządzeniu technologicznym, a następnie po wykonaniu operacji przenoszone ręcznie na zbiorczy wózek jeżdżący po posadzce malarni.
Systemy transportu podwieszane – W systemie tym detale przemieszczane są pomiędzy poszczególnymi urządzeniami technologicznymi na specjalnych, podwieszanych torach, dzięki czemu możliwe jest zminimalizowanie lub wyeliminowanie transportu wózkowego. W ramach transportu podwieszanego wyróżniamy:
- transport ręczny (np. dookólny, krzyżowy, wahadłowy) – zaletą tego systemu jest dobre wykorzystanie powierzchni malarni oraz duże upakowanie detali w piecu, wadą zaś wysoka cena czy obniżona wydajność linii
- transport półautomatyczny (np. krzyżowy z elementami mechanizacji)
- transport automatyczny (np. dookólny, POWER and FREE) – zaletą tego systemu jest wysoka wydajność linii, możliwość płynnej regulacji prędkości przesuwu detali oraz niezawodność linii, wadą zaś często znaczące rozmiary pozostałych elementów linii.